Steunpunt financiële zorgen links

Hieronder vindt je een lijst met links naar handige pagina's

We proberen deze lijst zo snel mogelijk bij te werken bij nieuwe ontwikkelingen. Staat wat je zoekt er niet bij? Bel, app of mail met onze helpdesk, dan denken we met je mee! Tel: 06 - 3605 9421

Financiën

Baan kwijt door lange wachttijden IND voor het verlengen van verblijfsvergunning? Het hoeft niet!

Lees hier meer: Oplossing baan kwijt door wachttijden verlenging ID

Algemene websites over financiën

Lokale websites/apps over financiën

Financien
Woon je in Nijmegen en heb je en laag inkomen? Download dan onze Android app Budget de Baas. Je kunt met de app direct een vraag stellen aan een van onze financieel coaches. Ook kun je een brief fotograferen en opsturen. Je krijgt dan uitleg over wat je kunt/moet doen. En je krijgt tips over je financiën. Download hier de app: https://lnkd.in/gZE4Q-a

Wat gebeurt er als je je rekeningen niet betaald

  • Je drinkwater mag niet zomaar worden afgesloten als je niet betaalt. Betaal je de waterrekening niet? Dan moet het drinkwaterbedrijf een vaste gang van zaken aanhouden om jouw watervoorziening af te sluiten. Als eerste moet het bedrijf jou een schriftelijke herinnering sturen. Op deze betalingsherinnering staat altijd:
    • dat je niet wordt afgesloten als dit zeer ernstige gezondheidsrisico’s voor jouw oplevert. Je hebt dan wel een medische verklaring nodig;
    • de mogelijkheden voor hulp bij schulden;
    • een aanbod van het bedrijf om bepaalde gegevens door te geven aan de schuldhulpverlening. Dit gebeurt bij voorkeur met jouw schriftelijke toestemming.

    Reageer je niet op de schriftelijke herinnering? Dan moet een drinkwaterbedrijf zich inspannen om persoonlijk contact te leggen. Pas daarna mag je worden afgesloten en worden jouw gegevens verstrekt aan schuldhulpverlening.

  • Je stroom mag niet zomaar afgesloten worden als je niet betaalt. Voordat jouw energie wordt afgesloten:
    • stuurt jouw energieleverancier jou minimaal 3 herinneringen. En geeft jou per herinnering minimaal 14 dagen de tijd om te reageren (nakomingstermijn);
    • neemt jouw energieleverancier op verschillende manieren contact met jou op om een betalingsregeling af te spreken. Je hoeft jouw achterstand dan niet in 1 keer te betalen als je dat niet kunt.
    • wijst jouw energieleverancier jou op de mogelijkheden voor schuldhulpverlening en biedt de leverancier aan jouw gegevens met de gemeente te delen om schuldhulpverlening in gang te zetten.

    Als je niet reageert op deze verzoeken, geeft de energieleverancier jouw gegevens door aan de gemeente. De gemeente neemt dan contact met jou op over schuldhulpverlening. Jouw energieleverancier kan jouw gegevens doorgeven aan de gemeente als:
    - je meerdere rekeningen niet betaald heeft en dus een betalingsachterstand heeft, of
    - jouw betalingsachterstand aanmerkelijk hoger is geworden.

    Jouw energieleverancier geeft jouw gegevens altijd door aan de gemeente als hij van plan is uw energiecontract te beëindigen.

  • Als je een rekening niet kan betalen, bijvoorbeeld van je zorgverzekering of je huur, krijg je vaak eerst een betalingsherinnering. Als je daar niet op reageert volgt soms nog een herinnering, maar vaak een aanmaning. Daar zijn kosten aan verbonden. Neem altijd contact op als je een rekening niet kan betalen. Vaak kan je dan een betalingsregeling treffen en voorkom je extra kosten.

Waar kan je terecht voor hulp

Hieronder vindt je een lijst met links naar handige pagina's

We proberen deze lijst zo snel mogelijk bij te werken bij nieuwe ontwikkelingen. Staat wat je zoekt er niet bij? Bel, app of mail met onze helpdesk, dan denken we met je mee! Tel: 06 - 3605 9421

Financiën

Baan kwijt door lange wachttijden IND voor het verlengen van verblijfsvergunning? Het hoeft niet!

Lees hier meer: Oplossing baan kwijt door wachttijden verlenging ID

Algemene websites over financiën

Lokale websites/apps over financiën

Financien
Woon je in Nijmegen en heb je en laag inkomen? Download dan onze Android app Budget de Baas. Je kunt met de app direct een vraag stellen aan een van onze financieel coaches. Ook kun je een brief fotograferen en opsturen. Je krijgt dan uitleg over wat je kunt/moet doen. En je krijgt tips over je financiën. Download hier de app: https://lnkd.in/gZE4Q-a

Wat gebeurt er als je je rekeningen niet betaald

  • Je drinkwater wordt bij de meeste bedrijven niet afgesloten als je niet betaald
  • Je stroom wordt bij de meeste bedrijven niet afgesloten als je niet betaald
  • Organisaties zoals de woningcorperaties, gemeente en zorgverzekeraars zijn gevraagd om geen boetes te geven als je in deze tijd je rekening niet kan betalen
  • Deurwaarders zijn gevraagd geen spullen in beslag te nemen in deze tijd
  • Zit je in de schuldhulpverlening, lees dan hier wat het advies is: https://www.nvvk.nl/k/n235/news/view/10664/3481/geef-lucht-als-mensen-met-schulden-dat-nodig-hebben.html
  • De meeste banken geven aan dat je met hun kan praten over het uitstellen van het terugbetalen van leningen als dat nu even niet lukt.

Heb je een nul-urencontact of ben je uitzendkracht?

Waar kan je terecht voor hulp

Andere onderwerpen

Gezinshereniging (en andere procedures)

Informatie over Corona in andere talen

Informatie voor ouders

Onderwijs en inburgering